Barat Akan Serang Syria

Pembangkang Syria dilaporkan memberitahu mengharapkan serangan dalam masa beberapa hari, seperti AS dan UK jalan sehingga retorik terhadap kerajaan Assad. Pemimpin pembangkang Syria telah diberitahu oleh sekutu Barat untuk menjangkakan serangan ketenteraan terhadap kerajaan Presiden Bashar al-Assad, dalam masa beberapa hari, Reuters laporan agensi berita.

Menurut laporan itu, Gabungan Kebangsaan Syria diberitahu dengan jelas bahawa "tindakan untuk menghalang penggunaan selanjutnya senjata kimia oleh rejim Assad boleh datang seawal dalam beberapa hari akan datang." Gabungan itu diluluskan sekutu Barat senarai sasaran, laporan itu menambah. Laporan pada hari Selasa datang sebagai Amerika Syarikat, United Kingdom, Perancis dan Liga Arab semua retorik sehingga menghamburkan kata-kata menentang rejim Syria, selepas serangan kimia yang dikatakan di Damsyik Rabu lalu bahawa agensi-agensi bantuan berkata, membunuh sekurang-kurangnya 355 orang dan mencederakan lebih daripada 3,000.

Rejim menafikan ia dijalankan serangan itu. 'Tidak syak lagi' Walau bagaimanapun, Joe Biden, Naib Presiden Amerika Syarikat, berkata bahawa tidak ada keraguan bahawa kerajaan Syria bertanggungjawab untuk "penggunaan kejam senjata kimia". Komen Biden pada Selasa membuat dia rasmi AS berpangkat tertinggi untuk mengatakan bahawa rejim Syria di belakang serangan yang didakwa.

Biden berkata kerajaan Syria adalah satu-satunya pelakon dalam perang dua tahun awam yang mempunyai dan boleh menyampaikan senjata kimia, sambil menambah bahawa Assad telah menyekat penyiasat PBB dari tapak dan telah mengebom untuk hari.

Pada hari Selasa, Chuck Hagel, setiausaha pertahanan AS, mengulangi kenyataan sebelum ini bahawa tentera AS kini bersedia untuk menyerang Assad perlu Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama memberi perintah itu. "Kami bersedia. Kami telah berpindah aset di tempat untuk dapat memenuhi dan mematuhi apa sahaja pilihan presiden ingin mengambil," kata Hagel dalam temu bual dengan BBC.

AS telah ditempatkan kapal perang bersenjata dengan peluru berpandu pelayaran di Mediterranean, dan mempunyai pangkalan udara di seluruh Timur Tengah. David Cameron, Perdana Menteri British, mengumumkan penarikan balik parlimen dari rehat musim panas untuk perbahasan ke atas Syria pada Khamis. Kerajaan akan mempertimbangkan "seimbang" tindak balas yang akan menghalang Assad daripada menggunakan senjata kimia di masa depan, beliau berkata pejabat.

Presiden Perancis Francois Hollande berkata negara itu akan meningkatkan sokongan kepada pemberontak Syria dan "menghukum mereka yang diserang dgn gas beracun yang tidak bersalah", manakala satu kenyataan Liga Arab mengutuk serangan kimia. Sementara itu, pemeriksa PBB pada Selasa membatalkan lawatan ke kawasan yang terjejas oleh serangan ke atas kebimbangan keselamatan. Pasukan itu telah dikritik sniper kerana mereka pergi ke salah satu laman web sehari sebelum itu. Jurucakap Rumah Putih Carney berkata kerja-kerja pasukan itu adalah "berlebihan" dan bahawa penggunaan senjata kimia telah pun ditubuhkan.

Amaran dari timur Sebagai kuasa-kuasa Barat mulled pilihan, sekutu Assad, Rusia dan Iran mengeluarkan amaran yang baharu terhadap campur tangan tentera. Rusia Menteri Luar Sergey Lavrov berkata pada Selasa bahawa campur tangan tanpa berunding dengan Majlis Keselamatan PBB boleh mempunyai "akibat bencana" di rantau ini. Tumpuan Liputan yang mendalam mengenai keganasan yang semakin meningkat di seluruh Syria Rusia juga kecewa dengan keputusan yang dibuat oleh Amerika Syarikat untuk menangguhkan rundingan ke atas Syria yang dijadualkan di Belanda untuk Rabu.

AS berkata mesyuarat itu telah ditangguhkan kerana "rundingan berterusan" atas dakwaan serangan senjata kimia di Syria. Berasingan, Iran berulang menentang sebarang serangan AS dengan mengatakan bahawa campur tangan tentera akan melanda seluruh rantau. "Terdapat pasti akan kesan berbahaya untuk rantau ini," Abbas Araqchi, seorang jurucakap Kementerian Luar Iran, katanya.-Al Jazeera dan agensi-agensi-

Catat Ulasan

Sarawak Post tidak akan bertanggungjawab atas terhadap ulasan/komen anda.TQ.

Distributed by Gooyaabi Templates | Designed by OddThemes