Kekeliruan Terhadap Kaum Punan

Isu 1 :

Penan atau Punan?


Terdapat kekeliruan tentang terma Penan dan Punan dalam penulisan etnografi. Di Sarawak, kedua-dua kumpulan cenderung untuk secara kolektif dikumpulkan dengan pelbagai puak lain. Menurut Needham (2007), siasatan mengesahkan bahawa terdapat beberapa orang-orang nomad di Borneo dan bentuk Penan satu kumpulan.budaya dan bahasa mereka berbeza.  










Kekeliruan ini mungkin disebabkan oleh dokumen awal. Langub (1989, p.169) menyatakan bahawa penulis awal Barat seperti Hos dan McDougall, Harisson dan lain-lain yang digunakan kedua-dua istilah sewenang-wenangnya. Sercombe dan Sellato (2007, P7) ambil perhatian bahawa istilah 'Punan' yang juga boleh dinyatakan sebagai 'Penan' telah lama digunakan secara meluas oleh puak-puak yang menetap untuk merujuk kepada pelbagai puak-puak nomad pemburu-pengumpul. 





Mereka menyatakan bahawa di Kalimantan, orang nomad umumnya dikenali sebagai Punan manakala di Sarawak dan Brunei, ianya disebut Penan . Harisson (1949 di Hoffman, 1984, p128) yang menyatakan dalam tulisan beliau, Punan adalah sinonim dengan perkataan Hulu Melayu atau "hulu". Orang lain mentakrifkan istilah ini sebagai "orang-orang yang hidup di sumber sungai", "orang-orang yang tinggal jauh di dalam hutan", "rakyat sentiasa bergerak dari satu tempat ke tempat" dan "orang-orang yang tidak taman-taman loji dan swiddens dan mesti memburu untuk makanan mereka. " Rupa Kenyah di istilah ini sebagai "untuk memasang, menimbun atau berkumpul perkara bersama-sama." Dalam erti kata lain, Punan panjang, adalah lebih "perihal lokasi geografi dan ciri-ciri tingkah laku orang-orang" (Hoffman, 1984, 128). Urquhart menyatakan bahawa istilah 'Penan' digunakan oleh Kenyah dan istilah 'Punan' digunakan oleh Kayan untuk merujuk kepada orang-orang nomad (Langub, 1989, p169). Hoffman (1984, p128), menyatakan Punan panjang telah menjadi exonym - nama yang dengannya kumpulan yang disebut oleh orang lain atau orang luar. Beliau menyatakan penggunaan yang berbeza daripada terma varian dialek.
Felicia, merupakan anak Punan pertama yang menjawat jawatan bertaraf penguasa di Jabatan Imigresen Malaysia.

Needham (1953 Langub 1989, p169) menegaskan bahawa sebenarnya ada tiga kumpulan yang berbeza: 'Penan', 'Punan' dan 'Punan Bah. Penan dibahagikan kepada 'Timur' dan 'Barat' Penan. Kaum Penan Timur menduduki sebahagian besarnya Baram dan Limbang kawasan tadahan air iaitu timur Baram River-Tutoh, Patah, Apoh, Upper Akah, Selaan, Selungo, atas Limbang dan Baram Sungai Atas. Kaum Penan Barat menduduki kawasan tadahan air Balui, Silat dan anak sungai Baram iaitu daerah Belaga dan Sungai Silat-kawasan tadahan air Long Belina, Long Tikan, Lo Bo Pumu, Long Jekitan dan Long beku (Brosius, 1992).

Pada masa lalu, kaum Penan terutamanya yang memburu dan masyarakat perhimpunan. Menurut Sercombe dan Sellato (2007, p4), pemburu-pengumpul merujuk kepada kumpulan orang-orang yang bergantung kepada memburu binatang liar dan mengumpul tumbuhan liar dan menangkap ikan untuk makanan. Mereka tidak mempunyai sejarah kemahiran pertanian tetapi mereka adalah pemburu yang mahir dan mahir dalam masih hidup di dalam hutan hujan.
 
kaum Punan 1 di sisi lain, adalah satu kumpulan suku yang berbeza dengan struktur kelas hierarki yang telah menetap di kawasan Belaga. Mereka telah ilmu tanah dan tidak aktif untuk tempoh yang lama. Walau bagaimanapun, Needham menyatakan bahawa terdapat pelbagai kumpulan Punan nomad di Borneo (di Sercombe & Sellato, 2007, P50).
 
Punan Bah ini adalah kumpulan kecil rakyat Kajang (de Martinour, 1974; I. Nicolaisen, 1976 Langub 1989, p170). Bah Punan yang bercakap dialek yang berkaitan dengan Sekapan, Kejaman dan Lahanan yang tidak difahami oleh Penan. Kumpulan-kumpulan ini juga sangat berbeza budaya. Punan Bah ini adalah masyarakat hierarki manakala Penan adalah adil (Langub, 1989, p170). Satu contoh egalitarianisme kaum Penan digambarkan oleh penduduk kampung Lewe Long '.  

Pada masa lalu, untuk memilih pemimpin, kumpulan itu akan mengundi. Keunikan proses pilihan raya ini adalah bahawa pelepah pakis digunakan dalam proses pengundian. The pelepah pakis dipegang oleh satu orang, dengan setiap sisi bilah pakis yang mewakili salah satu daripada calon-calon yang bertanding. Setiap ahli kumpulan akan memilih calon yang mereka pilih dengan memetik satu bahagian bilah pelepah pakis. Calon yang dipilih oleh kumpulan itu adalah calon yang mempunyai bilangan yang paling bilah dipetik.

_________________________________
1 Terdapat masih kekurangan kesusasteraan pada orang Punan. Ia mungkin disebabkan oleh kekurangan maklumat yang ada yang telah membawa banyak untuk mengelirukan mereka dengan Penan. 
Punan Bah yang berbeza dalam teknologi mereka sara hidup, penempatan dan organisasi sosial juga. Punan Bah ini telah petani untuk masa yang sangat panjang manakala Penan, telah atau telah sehingga baru-baru ini, telah mengamalkan nomadisme (Langub, 1989, p170).
_________________________________

Isu 2 :

Punan atau Punan Bah?

Barang kali isu Punan atau Penan sudah hampir selesai. Melalui inisiatif PNA, akhirnya kod bagi kaum Punan dan Penan yang sebelum ini disamakan telah diasingkan. Punan diklasifikasikan dalam kod yg berbeza dengan kod Penan.

Namun, jika difikirkan kembali timbul suatu persoalan lain yang tidak kurang pentingnya. Adakah istilah “Punan” relevan diguna pakai untuk merujuk kaum Punan di Sarawak? Jika kita lihat dari perspektif Sarawak secara keseluruhannya, memang jawapannya relevan.



Masalah pasti timbul, apabila kita merujuk kepada konteks kaum Punan yang bernaung di bawah Punan National Assosiation (PNA). Kaum Punan yang difahami dari sudut PNA semestinya tidak sesekali melibatkan Punan lain seperti Punan Busang, Punan Lusong Laku, dan sebagainya. Dalam erti kata lain, PNA hanya melibatkan semua orang Punan seperti mana yang diklasifikasikan oleh Ida Nicolaisen sebagai etnik Punan Bah.

Kelirieng(burial pole) di Punan Bah

Dalam kajiannya, Ida telah membuktikan orang Punan dari Long Bah (Punan Bah), Punan Biau, Punan Sama, Punan Kakus, Punan Pedan dan Punan Jelalong adalah berasal dari warisan Punan Bah. Kebanyakan generasi lama (linou mongo) menggelarkan diri mereka sebagai Punan Bah.

Jadi, dalam penulisannya, Ida tidak menggunakan istilah “Punan” tetapi menggunakan istilah “Punan Bah”. Ida menggunakan istilah “Punan Bah” bukan semata-mata merujuk kepada Lovuk Punan Bah, tetapi merujuknya sebagai suatu entiti etnik di Sarawak. Pada hari ini, orang kita hanya tahu Punan Bah hanyalah sebuah kampung Punan.

Persoalannya, harus masyarakat Punan pada hari ini terus melupakan istilah “bengesak Punan Bah” kerana sudah cukup mengenali istilah “Punan” semata-mata? 


Kenali lebih dekat

Kebanyakkan golongan terutamanya yang lebih muda, lebih berpendidikan, secara beransur-ansur berhijrah ke kawasan bandar seperti Bintulu, Sibu, Kuching dan Kuala Lumpur dalam mencari kehidupan yang lebih baik. 
Walau bagaimanapun, mereka tidak meninggalkan rumah panjang mereka sama sekali. Ramai masih akan pulang ke rumah - terutamanya semasa perayaan utama seperti Pesta Menuai / atau perayaan Bungan kerana ia dikenali di kalangan Punan.
Permandang Rumah panjang Masyarakat Punan, Sarawak. Sumber: PNA
Sebelum kedatangan Kristian ke Sarawak , Borneo , masyarakat Punan menganuti agama tradisional adalah satu bentuk animisme dikenali sebagai "Besavik".

Sedikit Bahasa Punan :
1. Nu denge nu? - Apa khabar awak?
2. Nu ngaro no? - Siapakah nama anda
3. Tupu koman si - Sudah makan tengahari / makan / sarapan?
4. Tupu moum seh kou? - sudah mandi kamu?

Ini baru sebahagian daripada Ratusan Etnik yang ada di Borneo dan masih banyak lagi akan dikongsikan kepada semua pembaca.
Rujukan : 
  •  http://www.pengerindu.com/2013/06/jom-kenal-masyarakat-punan-di-sarawak.html
  •  http://www.ukm.my/news/index.php/ms/berita-penyelidikan/1354-ukms-visiting-scholar-documents-oral-traditions-of-kenyahpenans-of-sarawak.html
  • http://kelovipunanbah.blogspot.com/2008/11/punan-atau-punan-bah.html
  •  http://www.pustaka-sarawak.com/Pustaka-Sarawak/Sarawakiana/thepenan/penan_or_punan_pg2.html

2 ulasan :

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Punan atau Punan Bah?

    Bagus juga ulasan anda. Tapi yang sebenarnya di Pulau Borneo ini terdapat banyak suku yang berbeza bahasa dan sejarah asal usul yang menggunakan nama Punan.

    Tapi secara ringkas boleh kita kategorikan kepada 2 iaitu Punan yang exonym - nama diberi oleh kaum lain dan 2) Punan - endonym. 1 Exonym Penan dan Punan merujuk kepada Penan (di Sarawak) dan Punan (Punan Busang/Aput/Batu/ dan kaum dinamakan Punan di kalimantan).

    Manakala kategori kedua Punan endonym - merujuk kepada kaum yang Charles Hose, McDougall pada tahun 1896 sebagai "Punan Bah" dan kemudian Ida Nicolaisen (1976). Kaum yang mereka kategorikan sebagai Punan Bah, sepatutnya Ba - sekarang dirujuk sebagai sebahagian dari kumpulan kaum Kajang. Punan Bah sebenarnya exonym - nama yang dicipta oleh Charles Hose merujuk kepada salah satu kampung Punan di muara Sungai Ba. Nama sepatutnya adalah Punan bukan Punan Bah. Nama yang yang Charles Hose, Ida Nicolaisen cipta - itu nama baru. Menurut Ida ia untuk mengelak kekeliruan dengan kaum yang turut Kayan dan Kenyah panggil Punan seperti Penan, Punan Busang dan Punan Aput. Nama Punan (merujuk kepada Punan Bah) berasal dari sebuah sungai, cabang Sungai Ba, terletak lebih kurang 12km dari kampung Punan Ba sekarang.

    Tulisan Needham (1954, 55a) mengenai Punan adalah tepat. Tulisan lain-lain, kebanyakkan mereka merujuk kepada kaum dipanggil Penan, dan Punan Aput, Busang - kaum berbeza dari segi bahasa dan sejarah dari 'Punan" yang Ida dan Hose panggil 'Punan Bah'

    Kekeliruan Punan dipanggil Punan Bah, bermula dari pemerintahan Brooke (Charles Hose - tidak tahu asal usul Punan - jadi dia namakan kaum berdasarkan sebuah Kampung Punan ketika itu - iaitu Kampung Punan Ba dan beliau tambah 'h' sebagai Punan Bah. Ini tidak tepat. Ida mengguna nama sama - bertujuan untuk mengelak kekeliruan. Kaum Punan terdapat di hanya dua bahagian - Kapit dan Bintulu dengan taburan penduduk hampir sama banyak iaitu sekitar 3,000 di Kapit dan 3,000 di Bintulu.

    Sekitar awal tahun 1900, beberapa keluarga Punan dari Kakus berhijrah ke Baram. Mereka ini telah diasimilasi dengan kaum Berawan.

    Dalam Perlembagaan Malaysia (rujuk juga Sarawak Interpretation Ordinance 2005) di Sarawak nama Punan itu hanya merujuk kepada Punan (kumpulan Kajang) atau Punan Bah sahaja. Kaum yang dipanggil Punan Aput, Busang dikategorikan sebagai Penan. Dari segi bahasa Penan dan Punan Aput, Busang (Vuhang) dari rumpun sama - sub kepada Kenyah/Kayan, manakala Punan dari rumpun agak berlain, tetapi masih kumpulan rumpun bahasa Austronesia.

    Diharapkan penjelasan ini dapat membantu anda memahami perbezaan Punan (Punan Ba) dengan kaum yang dipanggil Kayan dan Kenyah sebagai Penan, Punan Aput, Punan Busang (Vuhang) dan mereka yang di Kalimantan.

    BalasPadam

Sarawak Post tidak akan bertanggungjawab atas terhadap ulasan/komen anda.TQ.

Distributed by Gooyaabi Templates | Designed by OddThemes