53% peratusan penduduk Chad adalah Muslim.
Islam menjadi kuasa politik dan tentera yang dinamik di Timur Tengah pada dekad sejurus selepas kewafatan Nabi Muhammad S.A.W. Menjelang leat abad ketujuh Masihi, umat Islam sampai ke Afrika Utara dan bergerak ke selatan padang pasir. Walaupun
sukar untukmenentukan tarikh kedatangan dan penyebaran Islam di Chad,
pendatang Arab mula tiba dari timur pada abad ke-14. Bukannya
hasil penaklukan atau pengenaan kuasa politik, Islam secara
beransur-ansur tersebar di Chad, dan di luar sempadan politik.
Islam di Chad telah disesuaikan dengan konteks tempatan dalam pelbagai cara. Bagi satu perkara, walaupun kehadiran sebilangan besar orang-orang Arab, Bahasa Arab bukan bahasa ibu majoriti Chad Islam. Hasilnya,
walaupun ramai umat Islam Chad telah menghadiri sekolah-sekolah
Al-Quran, mereka sering telah belajar untuk membaca ayat-ayat Al-Quran
tanpa memahami makna mereka. Oleh
itu, mungkin lebih daripada kalangan mereka yang memahami bahasa Arab,
bacaan ayat telah diambil pada watak mistik di kalangan umat Islam Chad.
Selain
itu, Islam di Chad tidak dipengaruhi oleh pergerakan
besar mistik Zaman Pertengahan Islam atau pergolakan fundamentalis yang
terjejas iman di Timur Tengah, Afrika Barat, dan Sudan. Bermula
di Timur Tengah pada abad ketiga belas, mistik dan da'is Islam berusaha
untuk melengkapkan kefahaman intelektual Islam dengan pengalaman agama
langsung melalui doa, renungan, dan tindakan. Pengikut-pengikut ini da'is diasaskan persaudaraan oleh guru-guru agama mereka. Organisasi
seperti ini merangsang penyebaran Islam yang sebelum ini tidak berlaku di Chad. Mungkin
sebagai hasil daripada hubungan yang berpanjangan antara
peniaga Islam dan jemaah Afrika Barat, umat Islam yang paling Chad mengenal pasti
dengan perintah Tijaniyya, tetapi persaudaraan tidak berkhidmat sebagai
titik rali untuk tindakan bersatu. Begitu
juga, Sanusiyya, persaudaraan yang diasaskan di Libya pada pertengahan
abad ke-sembilan belas, menikmati pengaruh ekonomi dan politik yang
cukup besar di Tasik Chad Basin sekitar tahun 1900. Walaupun
kebimbangan Perancis gerakan kebangkitan Islam yang diketuai oleh
"Sanusi fanatik," Chad penganut, terhad kepada Awlad Sulayman Arab dan
Toubou timur Tibesti, tidak pernah banyak.
Chapelle
menulis bahawa walaupun Chad Islam berpegang teguh kepada undang-undang
sekolah Maliki (yang, seperti yang lain tiga buah sekolah yang diterima
perundangan Islam, adalah berdasarkan kepada undang-undang sastera yang
luas), pendidikan Islam yang bergantung semata-mata kepada al-Quran. Pendidikan
Tinggi Islam di Chad semua tetapi tidak wujud; dengan itu,
pelajar-pelajar yang serius ulama dan Islam perlu pergi ke luar negara. Destinasi
popular termasuk Khartoum dan Kaherah, di mana pelbagai Chadians
menghadiri universiti yang paling terkenal dalam dunia Islam, Al Azhar.
Pematuhan Chad daripada lima rukun iman agak berbeza dari tradisi ortodoks. Sebagai
contoh, doa orang ramai dan kaum berlaku lebih kerap daripada yang
ditetapkan satu masa setiap minggu tetapi sering tidak mendapat tempat
di dalam masjid. Selain
itu, umat Islam Chad mungkin membuat haji yang kurang kerap daripada,
sebagai contoh, rakan-rakan mereka Hausa di utara Nigeria. Seperti
yang cepat Ramadan, umat Islam yang paling kuat dalam Chad enggan
menelan air liur mereka pada siang hari, satu tafsiran terutamanya tegas
perintah yang melarang makan atau minum antara matahari terbit dan
matahari terbenam.
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
Catat Ulasan
Sarawak Post tidak akan bertanggungjawab atas terhadap ulasan/komen anda.TQ.