Islam di Chad

53% peratusan penduduk Chad adalah Muslim. 
 
Islam menjadi kuasa politik dan tentera yang dinamik di Timur Tengah pada dekad sejurus selepas kewafatan Nabi  Muhammad S.A.W. Menjelang leat abad  ketujuh Masihi, umat Islam sampai ke Afrika Utara dan bergerak ke selatan padang pasir. Walaupun sukar untukmenentukan  tarikh kedatangan dan penyebaran Islam di Chad,  pendatang Arab mula tiba dari timur pada abad ke-14. Bukannya hasil penaklukan atau pengenaan kuasa politik, Islam secara beransur-ansur tersebar di Chad, dan di luar sempadan politik.
Islam di Chad telah disesuaikan dengan konteks tempatan dalam pelbagai cara. Bagi satu perkara, walaupun kehadiran sebilangan besar orang-orang Arab, Bahasa Arab bukan bahasa ibu majoriti Chad Islam. Hasilnya, walaupun ramai umat Islam Chad telah menghadiri sekolah-sekolah Al-Quran, mereka sering telah belajar untuk membaca ayat-ayat Al-Quran tanpa memahami makna mereka. Oleh itu, mungkin lebih daripada kalangan mereka yang memahami bahasa Arab, bacaan ayat telah diambil pada watak mistik di kalangan umat Islam Chad. Selain itu, Islam di Chad tidak  dipengaruhi oleh pergerakan besar mistik Zaman Pertengahan Islam atau pergolakan fundamentalis yang terjejas iman di Timur Tengah, Afrika Barat, dan Sudan. Bermula di Timur Tengah pada abad ketiga belas, mistik dan da'is Islam berusaha untuk melengkapkan kefahaman intelektual Islam dengan pengalaman agama langsung melalui doa, renungan, dan tindakan. Pengikut-pengikut ini da'is diasaskan persaudaraan oleh guru-guru agama mereka. Organisasi seperti ini  merangsang penyebaran Islam yang sebelum ini tidak berlaku di Chad. Mungkin sebagai hasil daripada hubungan yang berpanjangan antara  peniaga Islam dan jemaah
Afrika Barat, umat Islam yang paling Chad mengenal pasti dengan perintah Tijaniyya, tetapi persaudaraan tidak berkhidmat sebagai titik rali untuk tindakan bersatu. Begitu juga, Sanusiyya, persaudaraan yang diasaskan di Libya pada pertengahan abad ke-sembilan belas, menikmati pengaruh ekonomi dan politik yang cukup besar di Tasik Chad Basin sekitar tahun 1900. Walaupun kebimbangan Perancis gerakan kebangkitan Islam yang diketuai oleh "Sanusi fanatik," Chad penganut, terhad kepada Awlad Sulayman Arab dan Toubou timur Tibesti, tidak pernah banyak.
Chapelle menulis bahawa walaupun Chad Islam berpegang teguh kepada undang-undang sekolah Maliki (yang, seperti yang lain tiga buah sekolah yang diterima perundangan Islam, adalah berdasarkan kepada undang-undang sastera yang luas), pendidikan Islam yang bergantung semata-mata kepada al-Quran. Pendidikan Tinggi Islam di Chad semua tetapi tidak wujud; dengan itu, pelajar-pelajar yang serius ulama dan Islam perlu pergi ke luar negara. Destinasi popular termasuk Khartoum dan Kaherah, di mana pelbagai Chadians menghadiri universiti yang paling terkenal dalam dunia Islam, Al Azhar.
Pematuhan Chad daripada lima rukun iman agak berbeza dari tradisi ortodoks. Sebagai contoh, doa orang ramai dan kaum berlaku lebih kerap daripada yang ditetapkan satu masa setiap minggu tetapi sering tidak mendapat tempat di dalam masjid. Selain itu, umat Islam Chad mungkin membuat haji yang kurang kerap daripada, sebagai contoh, rakan-rakan mereka Hausa di utara Nigeria. Seperti yang cepat Ramadan, umat Islam yang paling kuat dalam Chad enggan menelan air liur mereka pada siang hari, satu tafsiran terutamanya tegas perintah yang melarang makan atau minum antara matahari terbit dan matahari terbenam.

Catat Ulasan

Sarawak Post tidak akan bertanggungjawab atas terhadap ulasan/komen anda.TQ.

Distributed by Gooyaabi Templates | Designed by OddThemes