KAITAN MASYARAKAT MELAYU PERABANGAN SARAWAK DENGAN SEJARAH KERAJAAN SINTANG, KALIMANTAN BARAT



Sejarah purba Sarawak suatu waktu dahulu bermula dengan penguasaan kerajaan Srivijaya ke atas wilayah pesisiran Sarawak yang membolehkan orang-orang Melayu dari Sumatera berhijrah dan menetap di kawasan pesisiran Sarawak. Masyarakat Melayu telah membuka penempatan mereka di Santubong yang merupakan antara pelabuhan entrepot terpenting di Nusantara suatu waktu dahulu. Ini telah dibuktikan dengan dengan penemuan beberapa bahan artifak seperti pasu zaman dinasti Han Cina di Santubong. Setelah kejatuhan kerajaan Srivijaya pada kurun-13, Sarawak dikuasai oleh kerajaan Majapahit. Dikala itu muncullah seorang putera Raja Majapahit iaitu Raden Menteri Dipati Jepang atau Datu Merpati Jepang yang berhijrah ke Sarawak pada kurun ke-15. Baginda telah berkahwin dengan Datu Permaisuri anak perempuan Raja Jarom Jawa di Johor sebelum berhijrah ke Sarawak. Daripada keturunan Datu Merpati Jepang, muncullah golongan bangsawan Melayu Sarawak yang bergelar Abang bagi lelaki dan Dayang bagi perempuan. Golongan Melayu Perabangan Sarawak telah memegang banyak jawatan terpenting seperti Datu Patinggi, Datu Temenggong, Datu Bentara pada zaman pemerintahan Brooke di Sarawak. Walaubagaimanapun ada juga teori yang mengatakan bahawa golongan bangsawan Perabangan itu juga berasal keturunan daripada Dato Godam daripada Pagaruyung. Namun begitu berapa ramai yang mengetahui bahawa ada satu lagi jejak warisan masyarakat Melayu Perabangan Sarawak ini dengan sebuah kerajaan di Kalimantan Barat iaitu yang dikenali sebagai Kerajaan Sintang. Inilah artikel yang akan dikongsi oleh Borneo Oracle iaitu Kaitan Melayu Perabangan Sarawak dengan Kerajaan Sintang, Kalimantan Barat.

Kerajaan Sintang pada awalnya terletak di Desa Tabelian Nanga Sepauk, Kabupaten Sintang, Kalimantan Barat suatu waktu dahulu. Pada asalnya ianya adalah kerajaan dibawah pengaruh Hindu. Raja pertama Kerajaan Sintang adalah Aji Melayu iaitu seorang penyebar agama hindu dari Tanah Balang (Semenanjung Malaka) ke Sepauk. Mengikut sejarahnya, baginda telah menetap di Kunjau dan kemudian berpindah ke Desa Tabelian Nanga Sepauk. Hasil perkahwinannya dengan wanita tempatan yang bernama Putung Kempat telah dikurniakan dengan seorang puteri yang dinamakan Dayang Lengkong. Dan generasi Dayang Lengkong telah mewarisi Kerajaan Sintang melalui anakanda-anakandanya iaitu Abang Panjang, Demong Karang, Demong Kara, Demong Minyak, Dayang Setari, Demang Irawan (Jubair Irawan 1) dan Dara Juanti. Sekitar abag ke XIII, Demong Irawan telah mengambilalih kuasa tampuk pemerintahan Kerajaan Sintang dan menukar namanya menjadi Jubair Irawan I dan telah memindahkan pusat kerajaan Sintang daripada Desa Tabelian kepada satu lokasi di persimpangan Sungai Kapuas dan Muara Melawi. Setelah kemangkatan Jubair Irawan I, Kerajaan Sintang telah diperintah oleh adindanya iaitu Dara Juanti namun begitu ketika era pemerintahan Dara Juanti ini, Kerajaan Sintang berada di era kemunduran sehinggalah ianya seperti kerajaan yang tidak wujud. Sehinggalah akhirnya Kerajaan Sintang diwariskan kepada cicitnya iaitu Abang Samad barulah Kerajaan Sintang kembali bernyawa semula. Disinilah bermulanya era kecemerlangan Kerajaan Sintang apabila generasinya meneruskan sebuah kerajaan yang maju lebih-lebih lagi dibawah kepimpinan Jubair Irawan II, Abang Suruh dan Abang Tembilang. Pada masa ini Kerajaan Sintang masih lagi sebuah kerajaan berpengaruh hindu sehinggalah rajanya yang terakhir memerintah iaitu Abang Pencin yang telah memeluk agama Islam dan menjadikan Kerajaan Sintang sebuah kerajaan Islam di Nusantara.

Semasa pemerintahan Kerajaan Sintang dibawah Abang Pencin, Kerajaan Sintang adalah sebuah kerajaan Islam yang maju jaya. Apabila baginda mangkat telah ditabalkan putera sulungnya iaitu Abang Tunggal sebagai raja di Kerajaan Sintang. Abang Tunggal telah menggunakan nama Sri Paduka Tuanku Tunggal. Mengikut salsilah Kerajaan Sintang sewajarnya Abang Tunggal menyerahkan tampuk pemerintahan kepada puteranya iaitu Pangeran Purba namun begitu Pangeran Purba telah berkahwin dengan puteri kepada Raja Nanga Mengkiang dan menetap di negeri sebelah isterinya manakala Abang Itut masih kecil. Oleh kerana itulah Abang Tunggal telah memilih anak saudaranya iaitu anak kepada kakandanya, Nyai Cili isteri kepada Mangku Negara Melik iaitu Abang Nata untuk mewarisi sebagai raja di Kerajaan Sintang. Abang Nata yang ditabalkan menjadi raja Kerajaan Sintang bergelar Sri Paduka Tuanku Sultan Nata Muhammad Syamsuddin Sa’adul Khairi Waddin. Bagindalah raja Kerajaan Sintang yang pertama menggunakan gelaran Sultan di dalam Kerajaan Islam Sintang. Semasa pemerintahan Sultan Nata inilah perkembangan Islam di bumi Sintang telah gah sekali. Telah didirikan sebuah masjid yang dinamakan Masjid Sultan Nata di Sintang dan ketika inilah jajahan takluk Kerajaan Sintang telah memanjang sehingga ke Daerah Ketungau Hilir dan Ketungau Hulu, provinsi sempadan Kalimantan Barat dan Sarawak dan juga Melawi. Seperti sultan yang lain, Sultan Nata telah berkahwin dengan golongan diraja di dalam kerajaan di Kalimantan Barat iaitu baginda menikahi Putri Dayang Mas Kuma, seorang puteri dari Kerajaan Sanggau. Hasil perkahwinan ini telah dikurniakan seorang puteri iaitu Abang Adi Abdurrahman.

Setelah Sultan Nata mangkat pada tahun 1150H yang kemudiannya disemadikan di Kampung Sungai Durian Sintang, Abang Adi Abdurrahman telah ditabalkan menjadi Sultan yang bergelar Sri Paduka Tuanku Sultan Abdurrahman Muhammad Jalaluddin. Baginda juga dikenali dengan jolokan Sultan Aman kerana semasa pemerintahan baginda, Kerajaan Sintang amat aman sentosa sehingga tiada kekacauan yang dilaporkan. Pernikahan Sultan Aman dengan Utin Purwa iaitu seoran puteri kepada Raja Sanggau telah dikurniakan dengan 2 orang anak iaitu Abang Adi Abdurrasyid dan Raden Machmud. Pernikahan dengan isteri keduanya pula dikurniakan dengan seorang putera yang bernama Abang Tole. Setelah kemangkatan Sultan Aman, Abang Adi Abdurrasyid yang ditabalkan menjadi Sultan Kerajaan Islam Sintang dengan menggunapakai gelaran Sri Paduka Tuanku Sultan Abdurrasyid Muhammad Jamaluddin. Sultan Abdurrasyid memerintah dalam waktu yang singkat kerana baginda jatuh gering dan akhirnya mangkat pada tahun 1210H. Kemudian Kerajaan Islam Sintang telah diperintah oleh anakanda Sultan Abdurrasyid iaitu Abang Adi Nuh. Abang Adi Nuh telah menggelar dirinya sebagai Sri Paduka Tuanku Pangeran Sultan Adi Nuh Muhammad Qamaruddin. Pada masa inilah Kerajaan Sintang telah mulai didatangani oleh Belanda dan telah memberi tekanan yang hebat kepada pemerintahan Kerajaan Islam Sintang. Setelah kemangkatan Sultan Adi Nuh, putera baginda iaitu Abang Ismail telah ditabalkan menjadi Sultan Kerajaan Islam Sintang. Gelaran bagi Abang Ismail adalah Sri Paduka ‘Tuanku Sultan Gusti Ismail Kesuma Negara. Dikala ini, pemerintahan Belanda telah memberikan tekanan yang hebat sehinggalah pemerintahan Belanda telah masuk campur di dalam urusan Kerajaan Sintang.

Selepas itu dikatakan pemegang tampuk Kerajaan Islam Sintang hanya boneka Belanda sehingga menyebabkan ramai golongan bangsawan Kerajaan Sintang termasuk pembesar-pembesar Kerajaan Sintang telah berhijrah membawa diri ke Sarawak sehingga membentuk masyarakat Melayu Perabangan di Sarawak. Ramai juga golongan bangsawan Kerajaan Islam Sintang yang tidak sempat melarikan diri telah ditangkap atas tuduhan membuat tindakan revolusi keatas pemerintahan Belanda di Kerajaan Sintang. Akhirnya Kesultanan Islam Sintang telah dibubarkan pada 1 April 1960M dengan “Sultan” terakhirnya Abang Abdul Bachri Danu Perdana diangkat menjadi pemerintahnya yang terakhir sebelum dibubarkan.

Inilah sekelumit sejarah jejak warisan melalui salsilah golongan bangsawan Kerajaan Sintang dan hubungannya dengan masyarakat melayu Perabangan di Sarawak. Satu lagi jejak warisan mengenai satu masyarakat komuniti Melayu di Sarawak yang agak unik berdasarkan sejarah asal keturunannya. Sesungguhnya dunia Melayu Nusantara adalah satu dunia yang besar yang mencakupi apa yang dipanggil Kepulauan Archipelago dan sentiasa ada hubungkaitnya diantara satu sama lain. Biar apapun bangsa keturunan kita namun begitu Sarawak Bumi Kenyalang sentiasa hidup harmoni dan mengamalkan toleransi agama dan budaya yang terbaik yang menjadi kebanggaan setiap rakyat Sarawak yang memanggil dirinya Bangsa Sarawak.-Borneo Oracles

Catat Ulasan

Sarawak Post tidak akan bertanggungjawab atas terhadap ulasan/komen anda.TQ.

Distributed by Gooyaabi Templates | Designed by OddThemes